אילו בדיקות דם חשוב לטבעונים לבצע?

יותר ויותר אנשים בוחרים בתזונה טבעונית ויש לזכור כי חשוב לשמור על מספר חוקים על מנת שלא לפגוע בבריאות. כאשר בוחרים להשמיט מהתזונה מאכלים מהחי יתכנו חוסרים שונים וישנם דרכים למנוע זאת. מעבר לכך ישנן בדיקות שונות שיש לבצע מדי פעם כדי לעקוב אחר מדדים שונים בדם.

 

  1. תזונה טבעונית כמעט ואינה מכילה ויטמין B12. ויטמין זה מגיע בעיקר ממזונות מהחי כגון כבד, בשר בקר, חלב ומוצריו, ביצים ודגים. לכן, חשוב לבדוק את רמת הויטמין בדם לפחות כל שנה. ערך אופיטמאלי של ויטמין B12 הינו בין 500-650 pmol/L. יש לשים לב שטווחי הנורמה בקופות החולים הינם סטטיסטיים ושונים ממה שמצוין כאן וחשוב לציין כי על מנת לשמור על בריאות מיטבית יש להגיע לערכים אופטימאליים. התוסף המומלץ ביותר הינו מסוג מתיל-קובלמין, זוהי הצורה הטבעית של הויטמין (בשונה מציאנו-קובלמין).

 

  1. תזונה טבעונית עלולה להכיל מעט מהמינרל החשוב –ברזל. ולכן גם במקרה הזה, חשוב לבדוק את רמת הברזל בדם, יחד עם רמת המאגרים- הפריטין ורמת ההמוגלובין. רמת ברזל אופטימאלית הינה בין 100-120 ug/dl. רמת הפריטין האופטימאלית נעה בין 70-120 ng/ml. רמת המוגלובין אופטימאלית נעה בין: 14-15 g/dl בקרב נשים ו- 15-16 g/dl בקרב גברים. גם במקרה הזה, טווחי הנורמה בקופות החולים מראים מספרים שונים ויש תמיד לשאוף להגיע לטווחים האופטימאליים. הברזל חשוב מאוד ליצירת תאי דם אדומים תקינים וליצירת המוגלובין- החלבון הנושא את החמצן בדם. מחסור בברזל יגרום לאנמיה וזו פוגעת בבריאות הגוף כולו. מזונות צמחיים המכילים ברזל הינם: תרד, נבט חיטה, עדשים, חומוס, טחינה, מולסה, סויה, שעועית, ירקות עליים ירוקים, פול, סלק, אבוקדו ובעוד מינים שונים של דגנים וקטניות. אך יש לזכור כי הספיגה של ברזל מהצומח אינה טובה כמו ספיגת הברזל ממזונות מהחי ולכן חשוב לבדוק את רמת הברזל בדם ובמידה ויש חסרים יש להשלים עם תוסף ברזל עדין.

 

  1. בתזונה טבעונית עלול להופיע לעיתים מחסור בחלבונים. חומצות אמינו הינן אבני הבניין של הגוף ויש לוודא כי אין מחסור בהן. חומצות אמינו חיוניות לבניית תאים, אנזימים, הורמונים ועוד. ישנן 2 בדיקות דם שיש לבדוק- Total Protein- רמה אופטימאלית נעה בין 7.5-8  g/dl ו- Albumin- רמה אופטימאלית 4.5-4.7  g/dl. מאחר וטבעונים אינם מקבלים חלבון מהחי יש לדאוג לצריכה מספקת של חלבון מהצומח. לדוגמה- השילוב בין דגן לקטניה נחשב לשילוב חומצות אמינו מצוין, כך ששילוב של אורז מלא + עדשים או שעועית הינו מומלץ ביותר. תשלובת חומצות אמינו טובה נוספת- לחם מלא וחומוס. מאכלים נוספים עם רמות חלבון גבוהות- קינואה, כוסמת, מוצרי סויה, אגוזים וגרעינים שונים. למי שעדיין סובל ממחסורים כדאי לשקול נטילה של אבקות חלבון צמחוניות שמכילות חומצות אמינו מבודדות.

 

  1. בתזונה טבעונית עלול להופיע מחסור בויטמין D. ויטמין זה חיוני לבניית העצם והשן, לתפקוד השרירים והעצבים, מסייע בספיגת זרחן וסידן במעי, מחזק את המערכת החיסונית. מצוי בחלב, גבינות, דגים, כבד, חמאה, ביצים. גם חשיפה לשמש תורמת להעלאת ויטמין D בדם. מאחר ובתזונה טבעונית אין מספיק ויטמין D יש לצרוך אותו כתוסף. רמה אופטימאלית של ויטמין D בדם הינו-  50-80 ng/ml או- 120-200 nmol/L .

 

  1. אומגה 3- חומצת שומן חיונית ניתן לצרוך ע"י אכילת דגים כגון סלמון, הליבוט ומקרל. ישנן גם אצות שונות המכילות אומגה 3, אך צריכתן לרוב אינה מספיקה לשם הגעה לרמות תקינות של חומצת שומן חשובה זו בגוף. חומצת שומן אומגה 3 תורמת לבריאות המוח ולהפחתת מצבים דלקתיים. מומלץ לצרוך תוסף של אומגה 3 המיוצר מאצות ולהשלים את החסרים. יש לציין כי גם בתזונה שהיא לא טבעונית ובקרב אוכלי הדגים עלול להופיע מחסור. במידה ואתם סובלים ממצבי רוח, דיכאון, בעיות זיכרון, עצבנות, מתח נפשי או מצבים דלקתיים- מומלץ לקחת תוסף של אומגה 3.

 

  1. סידן- ספיגת הסידן בגוף עלולה להיות לעיתים פחות טובה. ערך אופטימאלי של סידן בבדיקות הדם הינו 9-10 mg/dl. אך במקרה של סידן, בדיקת דם אינה תמיד מספיקה ויש לבדוק גם את צפיפות העצם מעל גיל 40. סידן חיוני לפעילות השרירים, מערכת העצבים, לבניית עצמות ושיניים, לשמירה על לחץ דם תקין. סידן מהצומח נמצא במאכלים הבאים: שומשום, שקדים, ירקות עליים ירוקים, ברוקולי, סלרי, דלעת, אגוזים, פירות הדר, טחינה, חלבה, תרד, אספרגוס, חרובים, חומוס, אפונה, עדשים, מוצרי סויה, תאנים מיובשות, תפוזים, שיבולת שועל, חיטה מלאה, גריסי פנינה, מולסה.

 

  1. אבץ- מינרל חשוב מאוד, חיוני לשליטה על אנזימים רבים בגוף, לאיחוי פצעים, בריאות העור והשיער. עלול להיות חסר בקרב טבעונים מאחר ונמצא במזונות מהחי כגון בשר, דגים, פירות ים, כבד וביצים. בבדיקת דם ערך אופטימאלי 90-110 ug/dl. מזונות צמחיים המכילים אבץ: דגנים מלאים, קטניות, שקדים, בוטנים, גרעיני חמניות, חומוס, טחינה, אורז בר, שיבולת שועל, שיפון, שמרי בירה, דוחן, קינואה.

 

  1. מגנזיום- לא רק בקרב טבעונים, מינרל זה נמצא חסר גם בקרב אוכלי כל מאחר והוא חסר במי השתיה. המגנזיום חיוני לבניית שיניים ועצמות, לפעילות תקינה של השרירים ומערכת העצבים, מסייע בייצור אנרגיה בתאי הגוף ובשמירה על לחץ דם תקין. ערך אופטימאלי בבדיקת דם הינו 2 mg/dl. אך יש לזכור כי בדיקת דם במקרה הזה לא עוזרת הרבה מאחר והמינרל נמצא בעיקר בעצמות וקשה לאבחן מחסור רק ע"י בדיקת דם. מגנזיום נמצא ב- אגוזים, דגנים מלאים, בננה, אבוקדו, שקדים, תרד, אורז חום,פולי סויה, טופו, קולורבי, תרד, סלרי, ברוקולי, בטטה, נבט חיטה, דוחן, משמש מיובש, שוקולד מריר.

 

הקפדה על ביצוע בדיקות דם כל חצי שנה ושמירה על הטווחים האופטימאליים הינה קריטית לשמירה על הבריאות שלכם !

למידע על שיטת האבחון של ביוגנוסטיקה לחצו כאן

×

שיחת ווטסאפ