עובדות מעוררות על קפה וקפאין

ישנם דיווחים סותרים על תוצאות מחקרים בנוגע להשפעת הקפה על גוף האדם. מחקר אחד קובע כי הקפה טוב לבריאות ואילו המחקר הבא בתור קובע הפוך בדיוק. לאיזה מחקר להאמין? אולי עדיף לנו לדעת מספר עובדות על הקפה ואז להחליט לבד.

חשוב להבין כי השפעות הקפאין שונות באופן משמעותי מאדם לאדם- גיל, מין, משקל, שימוש בתרופות וגורמים ביוכימיים נוספים, משנים את התגובה לקפאין אצל אנשים שונים. לכן, את צריכת הקפאין יש לבחון על בסיס אישי. חשוב לזכור כי הקפאין הוא סם בעל השפעות מצטברות לאורך השנים.

לצריכת הקפאין יש מגוון מקורות חוץ מקפה, כגון- תה, קקאו, קולה, משקאות אנרגיה, שוקולד ותרופות שונות.

שימו לב, אם אתם מתקשים לעבור את היום ללא מספר מנות קפה, זהו סימן להתמכרות.

מהו קפאין?

הקפאין הוא אלקלואיד- חומר המצוי בעולם הצומח (פולי קפה, עלי תה, הצמח גוארנה), הוא שייך למשפחת החומרים הקרויים מתילקסנתינים אשר מצויים גם בקולה, משקאות אנרגיה ושוקולד. הקפאין נספג מהר ממערכת העיכול לזרם הדם ומגיע לרמת שיא בדם לאחר 45 דקות מצריכתו.

ישנו הבדל בין פולי הקפה השלמים לבין הקפאין שנמצא בתוכם. פולי הקפה מכילים רכיבים בריאים כמו נוגדי חמצון אך גם חומרים מזיקים כמו קפסטול וקהוואול. בזמן קליית פולי הקפה נוצרים חומרים קרצינוגניים שונים.

הכבד הוא האחראי על סילוק הקפאין מהגוף וכשאתם שותים קפאין על בסיס קבוע, לכבד שלכם יש עבודה רבה בנטרול הרעלים שבפולי הקפה. אצל אנשים עם בעיות בכבד, הקפאין לא מפונה מהגוף בקצב נורמאלי ומהווה נזק גדול יותר.

מיתוסים על קפה-

קפאין מייצר אנרגיה- הקפאין מייצר עירור כימי נוירולוגי אשר גורם למאבק של הגוף להסתגל לרמות גבוהות של הורמון האדרנלין בדם, המופרש מבלוטות יותרת הכליה. מצב זה עשוי לגרום לתחושת אנרגיה אך זוהי אנרגיה כוזבת שגורמת להתשה של בלוטות יותרת הכליה.

קפאין גורם לשיפור במצב הרוח- תחושת העירור הראשונית שנגרמת עקב הפרשת האדרנלין עשויה “להעלות” גם את מצב הרוח אך זהו מצב זמני שסופו להסתיים במצב רוח ירוד, אכזבה ואף דיכאון.

קפאין מחדד את המחשבה- מדובר בתחושה שנוצרת עקב עליה בלחץ הדם והאצה בדופק הלב, אך איכות החשיבה והזיכרון אינה באמת משתפרת.

בעיות בריאות והקשר לשתיית קפה:

יתר לחץ דם, עודף כולסטרול, אוסטאופורוזיס, בעיות עיכול כמו צרבת ואולקוס, כאבי ראש ומיגרנות, מחלות אוטואימוניות, דלקות פרקים, אסתמה, דיכאון, הפרעות שינה ואנמיה- כולן בעיות אשר נמצאו קשורות לשתיית קפה, להלן ההסבר:

ההשפעה על בלוטות יותרת הכליה:

הקפאין גורם לבלוטות יותרת הכליה להפריש הורמוני לחץ- אדרנלין ונוראדרנלין, אשר מעלים את לחץ הדם ומגבירים את קצב הלב, זהו מצב היוצר לחץ כרוני בגוף אשר עלול להתבטא במחלות שונות בהמשך החיים. בסופו של דבר, מאמץ היתר והגירוי המתמיד אשר מופעל על בלוטות יותרת הכליה גורם לחולשתן ולהתשתן.

מחלות אוטואימוניות ודלקות:

ההורמונים שמפרישות בלוטות יותרת הכליה, מפחיתים בין היתר תהליכים דלקתיים, שיבוש בהפרשת הורמונים אלה עלול לגרום לבעיות בריאות כמו מחלות אוטואימוניות, אלרגיות, אסתמה, דלקת פרקים, פיברומיאלגיה ועוד.

דיכאון והפרעות שינה:

הקפאין מעלה את רמת ההורמון קורטיזול והמעביר העצבי דופמין, אשר ברמות גבוהות, עלולים  להשפיע לרעה על איכות השינה, להחליש את מערכת החיסון, לגרום לשינויים במצב הרוח ובהתנהגות, עד כדי דיכאון. הקפאין מפחית רמות של המוליך העצבי GABA, אשר אחראי על תחושת הרוגע והשלווה בגוף ומדכא את הפרשת המלטונין- הורמון המווסת את מחזור השינה והעירות בגוף.

זרימת דם לקויה:

הקפאין גורם לכלי הדם להתכווץ וחלקכם עשויים להרגיש קור בקצות אצבעות הידיים והרגליים לאחר שתיית קפה. מצב זה גורם לזרימת דם פחות יעילה בגוף ולהובלת חמצן פחות טובה לאיברים.

בעיות עיכול:

הקפאין מפריע לעיכול תקין- נפיחות בבטן, כאבים וגזים הם התסמינים של עיכול גרוע.

הקפאין מזרז הפרשה של חומצת הקיבה HCL, אשר עלולה לגרום לצרבות וכיבים.

הקפאין מחליש את הסוגר שבין הקיבה לוושט ומאפשר לתוכן החומצי שבקיבה לעלות חזרה לוושט.

בקפה מצויות כמה חומצות, אשר כמותן בקפה נטול קפאין גבוהה יותר, חומצות אלו מגרות את מערכת העיכול ועלולות לגרום לבעיות שונות. ה- GABA מיוצרת גם במערכת העיכול ומיועדת להרגעתה, מחסור ב- GABA עלול לגרום למערכת עיכול רגיזה, מצב המתבטא בשלשול ועצירות לסירוגין, כאבי בטן וגזים.

איבוד ויטמינים ומינרלים:

הקפאין גורם לאיבוד של ויטמינים ומינרלים בשתן, ביניהם- ויטמינים מסוג B, סידן, מגנזיום, אשלגן ואבץ ולבעיות בספיגת הברזל מהמזון, מצב זה עלול להסתיים בבעיות בריאות רבות.

אוסטאופורוזיס:

הקפאין גורם בין היתר לאיבוד סידן ולהרס של  תאים בוני עצם בגוף ובכך מגדיל את הסיכון לעצמות חלשות ולהתפתחות של מחלת האוסטאופורוזיס.

אנמיה:

שתיית קפה או תה בסמוך לארוחה המכילה ברזל, מפחיתה את ספיגת הברזל. מחסור בברזל גורם עם הזמן לאנמיה- חוסר חמצן ברקמות הגוף.

עייפות:

לקפאין יש את אפקט ה”ריבאונד”- לאחר שתיית הקפה ישנה הרגשה של אנרגיה אשר נגרמת מעירור של מערכת העצבים ומהפרשה של הורמונים מבלוטת יותרת הכליה, אך הרגשה זו של אנרגיה נעלמת מהר ואז מופיעה העייפות, כך נוצר מעגל קסמים של צריכת קפה. זו הסיבה כי התמכרות לקפה היא הגורם העיקרי לעייפות.

פגיעה בריכוז:

הקפאין מפחית זרימת דם למוח, הוא גורם להיצרות נימי הדם במוח ומפריע להרפיה הטבעית של כלי דם אלו, עקב כך יכולת הריכוז והלמידה יורדת.

לחץ דם גבוה:

הקפאין מעלה את לחץ הדם בעקבות היצרות והתכווצות של כלי הדם ובעקבות הפרשת אדרנלין ונוראדרנלין מבלוטות יותרת הכליה. בנוסף, הקפאין מפריע לספיגת הסידן והמגנזיום, אשר ידועים כעוזרים בהפחתת לחץ הדם.

עודף כולסטרול:

רמת הכולסטרול עולה ביחס ישיר למספר כוסות הקפה הנצרכות, הסיבה לעלייה בכולסטרול נעוצה בשני חומרים כימיים הנמצאים בפולי הקפה- קפסטול וקהווהול.  חומרים אלו פוגעים במטבוליזם של הכולסטרול ומעלים את רמתו בדם.

טרשת עורקים ועודף הומוציסטאין:

הקפאין גורם לעליה ברמת ההומוציסטאין בדם- חומצה אמינית אשר ברמה גבוהה תורמת לטרשת עורקים, קרישי דם, התקפי לב, שבץ ועוד. הקפאין גורם לעלייה בחומצת הומוציסטאין עקב הפרעה לפירוקה בגוף ועקב דלדול הויטמינים אשר עוזרים לסילוקה מהגוף- ויטמין B12, וויטמין B6 וחומצה פולית.

כאבי ראש ומיגרנות:

הקפאין גורם להתכווצות שרירים ע”י כיווץ של תעלות הסידן. כאבי ראש ומיגרנות נגרמים עקב העלאת הכיווץ בשרירים ועקב כיווץ כלי דם במוח והפחתת זרימת הדם למוח. בנוסף, ידוע כי הקפאין גורם לאיבוד של מגנזיום- מינרל הקשור בהרפיית השרירים ונמצא יעיל נגד כאבי ראש.

ישנו מצב הפוך בו גמילה מקפה עלולה לגרום לכאבי ראש- מצב זה נובע מהתרחבות נורמאלית של כלי הדם אשר התכווצו בעקבות החשיפה לקפאין. זרימת הדם המוגברת בכלי הדם היא הגורמת לכאבי הראש אך זהו מצב זמני אשר מסתיים כאשר המוח מתרגל חזרה לזרימת דם תקינה.

גלאוקומה- לחץ תוך עיני:

קפאין מגביר את הלחץ התוך עיני אצל מרבית האנשים בעקבות שינויים בזרימת נוזל העין.

בנוסף, השימוש בקפאין גורם ליובש בעיניים.

האם הקפאין עוזר בירידה במשקל?

קפאין מסוגל לגרום להפרשה מוגברת של חומצות שומן אל זרם הדם אך כדי שהדבר יבוצע, דרושה כמות גדולה מאוד של קפאין. ללא פעילות גופנית ממושכת במקביל, חומצות השומן יחזרו לתאים.

קפאין בקרב נשים:

נזקי הקפאין משפיעים יותר על נשים מאשר על גברים, מפני שנשים מנטרלות את רעילות הקפאין באופן איטי יותר מאשר גברים. בקרב נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון, סילוק הקפאין אף איטי יותר.

הקפאין מוריד את רמות ההורמון הנשי אסטרוגן, דבר אשר עלול לגרום לחוסר איזון הורמונאלי, בעיקר בגיל המעבר.

קפה נטול קפאין-

קפה נטול קפאין עובר תהליך מיצוי להוצאת מרבית הקפאין ממנו אך עדיין נשאר בו קפאין.

החומציות של קפה נטול קפאין היא גבוהה יותר, מפני שלרוב הוא מיוצר מפולי קפה מסוג רובוסטה, המכילים כמויות גדולות יותר של חומצות, מאשר בפולי הערביקה.

כדי למצות את הקפאין מפולי הקפה משתמשים לרוב בממיס כימי בשם מתילן כלוריד, חומר מסרטן זה נשאר בכמויות קטנות בקפה נטול הקפאין.

תחליפי קפה-

כיום יש תחליפים לקפה אשר מבוססים על מרכיבים צמחיים שונים, לדוגמה:

משקה דגנים- מכיל עולש, חיטה, שעורה, תאנים ועוד.

משקה ציקוריה- מכיל שורש ציקוריה (עולש), עשיר בסיבים תזונתיים ומינרלים.

משקה שעורה- מכיל 100% שעורה אורגנית.

משקה חרובים- מכיל אבקת חרובים המשמשת מעין תחליף למשקה קקאו.

לסיכום:

על מנת לדעת באיזו מידה שתיית הקפה משפיעה עליכם לרעה, נסו להימנע משתייתו לתקופה מסוימת ובדקו עם הזמן האם סימפטומים שונים מתחילים להעלם מחייכם. השתמשו בתחליפי הקפה הבריאים או בחליטות צמחים מרעננות ואולי תגלו שיפור משמעותי באיכות החיים.

מי מביניכם ששותה את הקפה שלו עם חלב, עשוי להרוויח כפליים – הורדת חלב פרה מהתפריט היומי עשויה לפתור בעיות בריאות שונות, ועל זה במאמר הבא…

המאמר מאת: יעל אבנון

×